Oslněni světlem (Jakub Żulczyk) – recenzia

/
/
/
269 Views

Svet drog, sexu, peňazí, absencia morálnych hodnôt, túžba po moci… Poľský autor Jakub Żulczyk vo svojom diele Oslněni světlem odkrýva závoj varšavského podsvetia z pohľadu drogového dílera Jaceka. Román je písaný formou 6-dňového denníka, v ktorom sledujete anti-hrdinu, muža, pre ktorého je kontrola nad sebou a svojím okolím všetkým. Nosí chladnú a vypočítavú masku a spolieha sa na svoju obratnosť pri riešení akýchkoľvek problémov, až sa zdá, že je presvedčený o vlastnej nedotknuteľnosti. Žije však vo svete, kde aj najmenšia chyba dokáže ohroziť jeho existenciu.

Anotácia

Varšavské drogové podsvětí v těsném dotyku se společenskou smetánkou, kde se nečernobílý, problematický, i když schopný a odhodlaný drogový dealer Jacek pohybuje s neobyčejnou lehkostí. Příběhem šesti dnů, stylizovaným jako deník, ve kterém se hrdinovi polského „kokainového thrilleru“ převrátí život vzhůru nohama, se prolínají záznamy podivných, děsivých snů, tvořících protějšek každodenních tužeb a obav.

Román Oslněni světlem (2014) prozaika Jakuba Żulczyka (*1983), proslavený také senzačním seriálem z produkce HBO, patří k nejzdařilejším a nejpopulárnějším počinům současné polské žánrové literatury.

Samotný príbeh začína pomaly, takmer nudné tempo začína však rýchlo gradovať až do strhujúceho finále. Užijete si surové a ničím neprikrášlené opisy nočnej Varšavy, Jacekove nočné mory, stretnutia s kumpánmi, „riešenie“ problémov s neplatičmi. Osobnostný profil rozprávača je uveriteľný, vyvážený – pre čitateľa bude zaujímavé sledovať, ako Jacek vníma Varšavu – mesto, ktoré nenávidí a zároveň ho považuje za svoju súčasť, hoci v ňom nevyrástol. Takisto by sa Varšava dala pokladať za jeho osobné peklo, z ktorého nemôže uniknúť, nech by sa akokoľvek snažil. Paralelu nachádzame aj v jeho vzťahu k modelke Beáte – rovnako, ako ňou pohŕda, tak jej ani nedokáže odolať.

Svet drog a neslobody

Berú všetci. Šnupú, ťahajú alebo „frkajú“. Jacek dodáva a klienti kupujú. Kokaín je droga, ktorá dokáže nabudiť, spôsobuje stimuláciu sympatikového nervového systému, v organizme sa zvyšuje hladina adrenalínu, takisto sa zvyšuje tepová frekvencia a krvný tlak. U človeka sa dostavuje pocit výkonnosti, menej cíti únavu a hlad. Preto je takou obľúbenou drogou aj u ľudí vo vyššej spoločnosti – u všetkých, ktorí potrebujú prinášať výkony, byť úspešnými a predrať sa na vrchol. Akonáhle však do toho spadnú, niet cesty späť. Srdcový infarkt, zápalové ochorenia pľúcneho tkaniva, porucha sexuálneho správania a nárast psychických porúch akou je depresia, paranoja – aj také sú zdravotné riziká pri požívaní tejto drogy. Jacek je cynickým pozorovateľom ľudských fóbií, vášní, skrývajúce sa za drogovou clonou, zobrazuje surovú realitu, zbavenú akýchkoľvek klamov.

Autor v príbehu častokrát filozofickým, až umeleckým spôsobom filozofuje nad stavom spoločnosti, v ktorej žijeme. V niektorých prípadoch zobrazuje svet „relatívnej slobody“ ľudí, ktorí sa vymanili zo systému a rozhodli sa byť pánmi svojho vlastného osudu aj za cenu porušovania zákonov. V príbehu sa stretnete s celebritami, umelcami, podnikateľmi, prostitútkami, policajtmi… jednoducho s ľuďmi všetkých sociálnych vrstiev, zobrazených v holej a bezútešnej realite každodenného života. Zobrazuje ich úbohosť a sklony k násiliu vo vypätých situáciách, vyjadruje svoje presvedčenie, že vo svojej základnej zvieracej podstate sme si všetci rovní.

Žijeme v ilúzii slobody, ktorú sme si samy vytvorili, ale ktorej iba málokto skutočne verí. Kto je slobodný? Človek, ktorý maká osem hodín denne, potom ide domov za rodinou a žije v šedej bezútešnosti každodenného života? Alebo mafián, ktorý nastavuje krk a riskuje svoju slobodu v otrockej snahe nahrabať si čo najviac? A stále nemá dosť?

Máme možnosť odísť, vzdať sa svojho vlastného života?

Surový, ťažký a zároveň brilantný príbeh pre tých, ktorí obľubujú gangsterské thrilery, prináša v preklade české vydavateľstvo Protimluv.

• Facebook