Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :

Recenzia: Mark E. Pocha – Na dušičky zomrieš

/
/
/
224 Views

Mark E. Pocha je autor známy vďaka svojim dielam Krajina kanibalov a Kontakt a naposledy mu vyšla malá, útla knižka s názvom Na dušičky zomrieš. Keď som ju v kníhkupectve zbadal knihu so zaujímavou obálkou, ihneď som po nej siahol. Román Na dušičky zomrieš je označovaná ako prvý slovenský slasher, za cenu, ktorú si môže dovoliť každý.

Slasher, pre tých, ktorý nevedia, predstavuje akýsi subžáner hororu, v ktorom poväčšine vystupuje maskovaný psychopat, vraždiaci mladých tínedžerov. A presne o tom je kniha Na dušičky zomrieš. Mark E. Pocha sa v tomto románe nesústredil na siahodlhé opisy, ale na akciu. Brutálnu a krvavú, takú, akú by očakával každý, kto miluje svet hororov a prízračného, všadeprítomného zla. Román začína úvodom z čias pred Kristom, počas sviatku Samhain, teda neskoršie známeho ako predvečer Všetkých svätých (v USA Halloween). V tej dobe prichádza k zrodu Zla, ktoré srší nenávisťou a zlobou, túži po krviprelievaní a nezastaví sa pred ničím. Načas je však umlčané a prebudí sa o tisíce rokov neskôr – na smolu Augustína, ktorého detskú myseľ si podmaní ľahko a bez námahy.

Na Dušičky roku 1999 otrasie ospalým západoslovenským mestečkom brutálna vražda štvorčlennej rodiny. Nepravdepodobný páchateľ je prichytený a zatknutý na mieste činu a neskôr umiestnený do psychiatrickej liečebne.
O sedemnásť rokov neskôr sa stredoškoláčka Lucia „Lou“ Šestáková snaží vyrovnať so svetom, strasťami dospievania i vlastnou zložitou povahou. Akoby nestačilo, že sa beznádejne zamilovala do nového spolužiaka Adama, ešte sa aj v mestečku objavuje záhadný stalker – a dievča musí čeliť smrteľnému nebezpečenstvu…
Podarí sa Lou prekonať všetky nástrahy a objaviť svoje skutočné Ja? Podarí sa jej prežiť? Napínavý príbeh o priateľstve a zrade, odvekom Zle, rodinných putách a nečistej láske vás vtiahne a nepustí!

Dej sa odohráva iba na Slovensku, Mark E. Pocha príbeh podáva s ľahkosťou, dialógy sú zrozumiteľné a jednoduché, nie je im čo vytknúť. V úvode vykreslená hrôza upúta čitateľa a čaká, ako sa bude všetko odvíjať ďalej. Okrem šialeného zabijaka sa príbeh točí okolo partie mladých stredoškolákov, ktorých trápia zvyčajné problémy – sex, drogy, alkohol, zábava. Postavy sú uveriteľné a dostatočne otravné na to, aby ste si k nim nevytvorili príliš blízky vzťah, keďže dopadnú… ako sa očakávalo. Posadnutý psychopat si nevyberá, s tým musí každý rátať. V partii deciek však vytŕča dievča – Lucia, ktorá rieši svojich vlastných vnútorných démonov a túži zistiť, prečo je taká odlišná. Nuž, niekedy je lepšie pravdu nevedieť.

V knihe okrem krvi, brutality a predvídateľného deja nájdete aj odkazy a narážky na iné diela (či už knižné alebo filmové). Mark E. Pocha sa tak hrá s čitateľom, podsúva mu diela iných slovenských spisovateľov, čo sa však ľuďom vyslovene nemusí páčiť a môžu to pokladať za reklamu. Mne to vyslovene nevadilo, nevyznievalo to nasilu, bolo to prirodzene zakomponované v deji a zakaždým ma to pobavilo. Veď, prečo nie? Pri čítaní môžete nadobudnúť pocit, že ide o prepísaný slávny filmový Helloween. Autor bol ním očividne inšpirovaný, čo sám aj priznáva v doslove. Z môjho pohľadu ide o jeho prerobenie do slovenského prostredia a mohol byť ešte o niečo odvážnejší a originálnejší. Veľa ľudí sa sťažuje na to, že kniha je iba kópiou Helloweenu. Na prvý pohľad to tak vyzerá, kto však tento kultový film nevidel, nech si o tom aspoň niečo prečíta. Rozhodne to nie sú zahodené peniaze.

Pre tých, ktorý hľadajú skutočne „lacný“ príbeh s nenáročnou tínedžerskou vraždiacou „killovačkou“, rozhodne odporúčam. Kniha sa na nič nehrá, neberie sa vážne a práve preto je všetko tak, ako má byť. V knihe nájdete aj doslov a poznámky od samotného autora, ktorý čitateľom priblíži pár vecí. Markovi držím palce v ďalšej tvorbe, rozprávačský talent funguje.

• Facebook
  • Twitter
  • Google+