T o najdôležitejšie na začiatok. Povypisujte si zoznam všetkých slovenských vydavateľstiev, ktoré poznáte a plus tie, o ktorých ste možno v živote nepočuli (google je váš najlepší kamarát). Potom starostlivo preskúmajte ich ponuku, edičný plán a na aké žánre sa zameriavajú. Po dopísaní rukopisu vás možno pochytí eufória a budete chcieť zvýšiť svoje šance posielaním svojho príbehu do každého vydavateľstva, na aké natrafíte. Nerobte to. Ak ste napísali sci-fi alebo fantasy, iba márne budete čakať kladnú spätnú väzbu od vydavateľstva zameraného na beletriu pre ženy. Pozorne si preštudujte stránku každého vydavateľstva, poväčšine na nich majú uvedené informácie o žánrovom zaradení, posielaní rukopisov, lehotách a pod.
Môžete to skúsiť v každom z nich. Treba si však uvedomiť, že veľké vydavateľstvá dostávajú ročne obrovské množstvo rukopisov. Ľahko sa môže stať, že váš príbeh upadne do zabudnutia. Redaktori nemajú čas na čítanie celého príbehu - ak ich nezaujmú prvé strany, máte smolu. Tu platí ich čarovná formulka, ktorá znie: "Ďakujeme za Vašu ponuku, ak Vás nebudeme do 3 mesiacov kontaktovať, o vydanie Vášho príbehu nemáme záujem." Hotovo. Bodka. Niektoré neodpíšu vôbec, akoby ani neexistovali. Museli by ste napísať naozaj poriadny skvost, aby ihneď prejavili záujem. Takisto vám môžu odpísať, že píšete zaujímavo, ale rukopis sa im nehodí do edičného plánu. Odporučia vám, aby ste sa obrátili na žánrové vydavateľstvo, v ktorom máte šancu dielo vydať (ako sa to stalo mne). Komunikácia s malými vydavateľstvami je podstatne jednoduchšia. Skôr vám odpíšu a vyjadria svoj názor.
Ako sa uvediete pri posielaní svojho rukopisu? Čo napíšete do e-mailu? Všeobecne odporúčané pravidlo - slušne sa predstaviť, uviesť o sebe aspoň základné informácie, skúsenosti s literárnou tvorbou (ak nejaké sú - napríklad poviedkové súťaže) a potom čo najstručnejšie (a najvýstižnejšie) popísať rukopis, ktorý posielate. Dôležitý je rozsah diela (počet slov, znakov), žánrové zaradenie, silná anotácia a dôvod, prečo ste si vybrali práve dané vydavateľstvo. Pozor, v súčasnosti je pre niektoré vydavateľstvá dôležitá aj vaša aktivita na sociálnych sieťach, či uverejňujete svoju tvorbu, či máte určitú fanúšikovskú základňu a podobne. Klasického introverta (mňa napríklad) prekvapilo, keď sa ma v jednom vydavateľstve pýtali, koľko mám fanúšikov a akú predajnosť by som dokázal zaručiť. Samozrejme, ak ste influencer alebo podobne, nebudete mať problém s vydaním čohokoľvek. Doslova. Pre viac informácií o spolupráci s vydavateľstvom odporúčam tento článok.
Týždeň. 3 mesiace. Rok. Nikdy. Všetko platí. Ak sa vaše dielo ohrieva vo vydavateľstve dlhšie ako 3 mesiace bez toho, že by vám od nich prišiel e-mail o potvrdení prijatia (aj to sa stáva), kontaktujte ich. Spýtajte sa, či váš email vôbec dorazil a ak áno, či mali čas pozrieť sa na rukopis. Pri troche šťastia vám odpíšu. Ale nemusia, jednoducho mlčia. Aj to sa stáva. Nič s tým nenarobíte.
Ak ste napokon úspešný a kniha uzrie svetlo sveta, nečakajte žiadne horibilné sumy. Začínajúci autori dostávajú poväčšine pevný percentuálny podiel (približne 8 - 10%) z každej predanej knihy. Autor tak môže získať 30, 40 centov, v najlepšom prípade až 90 centov z predanej knihy, čo na začiatok predstavuje už nadpriemerný zárobok. Závisí to od vydavateľstva, kalkulovanej predajnosti, atď. Ak vám vyjde kniha v menšom náklade (do 300 ks v malom vydavateľstve), zarobíte tak možno 150 eur a bude sa vám zdať nespravodlivé, že vám hodiny strávené za klávesnicou priniesli oveľa menej peňazí, ako ste čakali. Na druhej strane, ak vám prijmú rukopis vo veľkom vydavateľstve, máte šancu, že vytlačia nad 1000 kusov kníh a vtedy si dokážete zarobiť oveľa viac.
Žiadne z vydavateľstiev neprejavilo záujem a vy ste presvedčený o tom, že je váš príbeh naozaj dobrý? Máte kladné hodnotenia od nezaujatých betačitateľov? Ak chcete silou-mocou vydať knihu, najvhodnejším riešením je pustiť sa do toho vlastnými silami. Nejde o nič jednoduché, musíte si nájsť šikovného editora, grafika pre obálku, postarať sa o profesionálne zalomenie knihy, riešiť tlačiareň, distribútora... Je toho naozaj veľa, ale ak sa chcete do toho pustiť, vrelo odporúčam knihu Zákulisie samovydávania, ktorú napísala šikovná autorka Michaela Zamari. Nájdete v nej všetky potrebné informácie, ktoré vám pomôžu odhaliť úskalia samovydávania.